Posláno autorem: otevrenevs | 13 května, 2008

Strop výběrovosti

Ačkoliv na některé vysokoškolské obory je přijímána většina uchazečů nebo dokonce všichni, na mnoho jiných jsou poměry přijatých a nepřijatých uchazečů extrémně vysoké. Těžko se dá domnívat, že se kvalita uchazečů přijatých v poměru 20:1, 15:1 nebo třeba 10:1 bude nějak zásadně lišit, už proto, že přijímací zkoušky mají u takto výběrových oborů obvykle „vybíjecí“ formu, kdy například rozdíl jednoho bodu od sebe oddělí dvě mnohačetné skupiny účastníků. Veřejné vysoké školství je v České republice financováno v první řadě z veřejného rozpočtu, tedy peněz daňových poplatníků. Náklady na výuku tak platí všichni občané, nejen ti, kterým bylo studium umožněno. Snahou státu, financovaného z daní občanů, by nemělo být donucování mladých lidí ke studiu určitého školním systémem preferovaného oboru, ale poskytnutí podmínek k rozvoji jejich zájmů a talentů. Stát a školy nemohou ignorovat zájem uchazečů. Uchazeči mají mít možnost orientovat se tím směrem, který si sami zvolí. Studium je osobní investice každého studenta do sebe samého. Při svobodném výběru oboru nese riziko, že bude trh podobně kvalifikovanými uchazeči o zaměstnání zaplněn a on ve své specializaci nenajde uplatnění. Umělou regulací studijních míst v závislosti na oboru stát a školy ovšem uchazeče o svobodu volby připravují.

 
Strop výběrovosti určuje maximální poměr uchazečů konajících přijímací zkoušku a přijatých. Umožňuje školám vybírat si studenty, ale alespoň částečně zabraňuje používání „vybíjecí“ formy přijímacího řízení. Nutí také školy zvyšovat kapacity na těch oborech, kde jsou zásadně nedostatečné a tím snižovat nespravedlnost výrazně rozdílných šancí na přijetí v závislosti na typu studijního zaměření.

Poměr stropu výběrovosti začíná na 5 : 1 (ročník 2009/10) a končí u 3 : 1 (ročník 2011/12). Školy tak dostávají čas na zvýšení kapacit. Existují výjimky, popsané v základním dokumentu iniciativy. Strop výběrovosti neplatí pro obory s talentovými zkouškami (typicky tělovýchovné, umělecké a technicko-umělecké), pro které ovšem iniciativa Otevřené VŠ také prosazuje zlepšení dostupnosti.

Více podrobností v základním dokumentu iniciativy.


Odpovědi

  1. Strašná pi*ovina tahle iniciativa… když je někdo prostě blbej a nedostane se tak ma smůlu no… Jako něco proti TSP? To je dělaný na přemýšlení a když je někdo natolik šprťák, že se všechno naučí, ale jinak naprostej výmaz, tak bych neřek, že je vhodnější než člověk který mu to pálí, ale dělá i jiný věci, než že se jen doma šprtá… 😉

  2. Je opravdu něco divného, že jedna firma má zakázku pro stát a zároveň si na té samé zakázce mastí kmapsu v soukromém sektoru. Navíc je podivné, že jsou to testy, které mají odhalit to, co se nedá naučit, a na přitom vás Scio přesvědčuje, že si u nich máte koupit neuvěřutelně drahé kurzy a navíc ten test absolvovat aspoň třikrát, to bych přece měl dostat třikrát stejné body?????


Napsat komentář

Kategorie